Ed en Jolanda Bakker

Round and around  and around we go - Rihanna

MOUNT REVELSTOKE N.P.

Mount Revelstoke National Park is groot in zijn schoonheid maar niet in grootte. Het park is maar 260 km2. Het park is alleen te bereiken via de Hwy 1 en slingert 13 km door het park. Het park bestaat uit verschillende zones. Het bestaat uit steile en ruige bergen maar ook een regenwoud, zover landinwaarts wat je nergens anders in de wereld tegenkomt. Er zijn genoeg stopplaatsen om een wandeling door het regenwoud te maken. Je kunt de top van Mnt Revelstoke bereiken via de enige zijweg in het park "The Meadows in the sky Parkway". Hoe hoger je komt wordt de begroeiing dunner  lager en gaat het landschap over in bergweides. Dit is het leefgebied van de grizzly beer en de berggeit en is Mnt Rvelstoke een van de zeldzaamste plaatsen in Noord Amerika waar de mountain cariboo (bergrendier) voorkomt.

The Meadows in the Sky Parkway is 26 km lang en heeft 16 haarspeld bochten en brengt je naar de parkeerplaats van Balsam Lake. Langs de route liggen diverse uitkijkpunten waar je van de omgeving kunt genieten. De laatste km naar het meer moet je lopen afleggen of met een pendelbus die je naar het meer brengt. Let op! Deze pendelbus rijdt alleen vanaf begin juli tot september tussen 10.00 uur en 16.20 uur. Vanaf Balsam Lake lopen er diverse trails waar je mooie wandelingen kunt maken.

TRAILS

• Balsam Lake Trail  : 500 m (loop), makkelijk, 8 m hoogteverschil - leuke wandeling rond het meer.
  • Eagle Lake Trail  :1 km (loop), makkelijk, hoogteverschil 27 m - volg de trail vanaf de parkeerplaats naar het meer. Als je verder loopt naar de picknick plek aan het einde van het meer vindt je langs de kustlijn borden die naar richting Eagle Knoll wijzen. Volg deze trail voor ong. 10 min en je komt uit bij een juweel van de omgeving "Eagle Lake" uit. Volg dezelfde weg terug naar de parkeerplaats.
  • Eva Lake Trail  : 7,1 km (heen), gemiddeld, 179 m hoogteverschil - Deze begint bij Heather Lake. De wandeling loopt over glooiende heuvels in dit boomloze gebied. In augustus staan hier de wilde bloemen volop in bloei. Luister tijdens de wandeling naar het geluid van de hoary marmots en het zachte blaten van de pika's.
  • First Footsteps Trail : 750 m (loop), makkelijk, 24 m hoogteverschil - deze korte wandeling brengt je door de weide naar diverse uitkijkpunten. Langs deze route vindt je sculptures en andere kunst van de Secwepemc, Ktunaxa and Okanagan Indianen die hier duizenden jaren geleden hebben gewoond. Ze vertellen hun verhaal in eigen woorden met deze kunst. Deze trails kan ook makkelijk gecombineerd worden met de Koo Koo Sint Trail. Ook passeer je tijdens deze wandeling een grote kloof in een rots waar het hele jaar door sneeuw ligt.
  • Firetower Trail  : 350 m (rond), makkelijk, 11 m m hoogteverschil - deze korte wandeling brengt je bij de historische Firetower (1927) waar je over het gebied vanaf de top van Mount Revelstoke kunt bewonderen. Vanaf hier kun je verschillende trails lopen naar diverse uitkijkpunten.
  • Heather Lake : 400 m (loop), makkelijk, 10 m hoogteverschil - een korte wandeling door glooiende weide naar dit kleine maar mooie meer. Op deze route zie je in de maanden juli en augustus lupines, margrieten en bloeiende (3 soorten) heide.
  • Jade Lakes Trail : 9.4 km (heen), zwaar, 428 m hoogteverschil - de trail begint vanaf Miller Lake. Volg de trail, net als de Miller Trail, de eerste 5,4 km richting Eva Lake. Volg daarna de trail naar links (rechts naar Miller Lake). Vlak na deze splitsing hou je rechts aan (links naar Eva Lake) en loop de steile trail naar de top  waar je Miller Lake beneden je ziet liggen. Op de top van de pass loop je de boomloze toendra op met weidse uitzichten op de bergen en de vallei. Vanaf hier loop je verder naar de Jake Lakes. Let op! Dit pas is niet altijd even goed zichtbaar omdat deze niet zo vaak gebruikt wordt. Aan het einde van dit pad liggen de jade groene meren (upper en lower). Dit zijn de meest gefotografeerde meren van dit gebied. Kamperen is hier toegestaan met permissie.
  • Koo Koo Sint Trail : 1 km (loop), makkelijk, 28 m hoogteverschil - deze trail is vernoemd naar David Thompson. De Aboriginals die hier in de bergen woonden noemden hem "Koo Koo Sint" de man die naar de sterren kijkt". De borden onderweg op de trail vertellen zijn ontdekkingsreis.
  • Miller Lake Trail  : 5.8 km (heen), gemiddeld, 153 m hoogteverschil - deze trail begint vanaf Heather Lake. De eerste 5,4 km van de trail is hetzelfde als naar Eva Lake. Sla hierna rechts al richting Miller Lake.
  • Upper Summit Trail : 951 m  ( heen), makkelijk, 91 m hoogteverschil - mooie wandeling door de bossen tussen Balsam Lake en Heather Lake.